tisdag 11 augusti 2009

Skolproppen del2...

Jag var i Montreal på semestern och blev idiot förklarad
när jag frågade om modersmåls undervisning.
där har de samma inställning som jag och många invandrare
har att det är ett föräldrar ansvar och inte skolans ansvar.

Att vi nu ska ha modersmål i skollagen är de dummaste jag har
läst på mycket länge, till å med värre än bytet i kärnkraftsfrågan.

Ska vi har modersmål, då borde min dotter få modersmålsundervisning
i dalmål(boda mål, byn ligger 2 mil utanför Rättvik) med det kan hon
inte få, men hon kan få Arabiska efter som min dotter mor är i från
Libanon.
Hur fel är inte detta otroligt dåliga förslag.
BORT i från skollagen, och börja tidigare att lära barnen svenska,
med barnskötare som är 2-3 språkiga med krav på att kunna Svenska
bra utan allt för mycket gramatiska fel i språket, vilket de flesta
utan nordiska i förskolorna har i dag.

Jag hoppas modermåls biten försvinner så jag vågar åka och
prata skolpolitik utanför landet fler gånger.

Inga kommentarer: